Štěstí přeje připraveným

Slowcarb - a sedmého dne nastal prasečák

24.10.2013 21:17

Co si to ten Honza na nás zase připravil? Slowcarb? Co to je?

 

Slowcarb je pojem, který tak nějak zavedl Tim Ferriss ve své druhé knize "4 Hour Body" (4 hodinové tělo - vřele doporučuji). Abych to přiblížil, Tim Ferriss strávil zhruba 10 let experimentováním sám na sobě, aby zjistil v čem lidé chybují při - cvičení, vaření, hubnutí, posilování, učení, zábavě, žití života a blablabla dalších věcech. Sepsal již celkem 3 knihy a všechny jsou podle mého názoru absolutně špičkové. Hlavně nejsou psány stylem "Dělej tohle a bude to dobré" , ale stylem "Tohle funguje takhle protože támhleto" a následně je na každém, aby to zkusil a ověřil. Slowcarb není vyjímka, Tim si nechal například implantovat permanentní měřič krevního cukru, aby vědecky zjistil a zaznamenal, kdy a po čem a kolik se vám zvedne krevní cukr, což má za následek nárůst inzulínu a jak jsme si již řekli v nekontrolovaném množství neblahé účinky na ukládání tuku. Vše zaznamenal a mně se po přečtení této knihy nakonec spojily všechny mé doposud získané vědomosti a domněnky do jednoho uceleného chumlu.

 

Takže co je tedy ten Slowcarb? Je to konzumace jídla tak, abychom co nejméně dráždili naše inzulínové špičky, tělo mělo krásný a stabilní level glukozy v krvi a nám se tedy energie nevalila do špeku. A když už by se energie chtěla valit do špeku, tak co udělat, aby se valila do svalů. Prostě metoda jak získat krásný flexibilní metabolismus. Navíc pokud nevěříte stylu paleo, tohle bude velice pěkná náhrada, princip je stejný, ale někomu může vadit ta neandrtálská představa.

 

Slowcarb je v podstatě jednoduchý princip založený na pár bodech a pár doporučeních. Jak tedy zhubnout, získat ten dobrý pocit a tak?

 

1. Vynechte "bílé" uhlovodany - to je rafinovaný cukr, mouka, pečivo, brambory, kukuřici, rýži, těstoviny, knedlíky a tak. Vše v čem je přidaný cukr a podobné vylomeniny. Místo toho si dejte zeleninu (květák je taky bílý, ale ten si dejte co hrdlo ráčí). Tělo nebude muset řešit zvýšený cukr, ale přitom dostane tak akorát. Uhlohydráty jsou třeba i v luštěninách, ale například fazole a čočka mají spoustu vlákniny a ta zpomaluje vstřebávání cukrů, takže ty jsou v přiměřené míře fajn a pokud do toho budete i tak nějak cvičit, tak jsou i celkem nezbytné, aby jste měli energii a nebyli vyšťavení.

 

2. Opakujte "bezpečná" jídla - už jsem slyšel, že moje jídla se točí pořád dokola, ale popravdě neznám nikoho, kdo by s určitou pravidelností nejedl ty samá jídla. No a co je "bezpečné" jídlo? Kombinujte dle libosti

A -  maso(jakékoliv včetně vnitřností), vejce, sýr (tady pozor, žádný fit eidam není, čím tučnější sýr, tím lepší, protože mléčné produkty mohou zvyšovat hladinu inzulínu, ale tuk toto snižuje)

B- červené nebo černé fazole, čočka, sojové boby

C- zelenina, čím zelenější tím lepší, ale prostě zelenina

Poskládejte si prostě ABC

 

3. Nepijte kalorie - přidaný cukr nebo med v pití je prostě humus. Stejně jako džusy. A co je ještě horší, tělo nemusí drtit ani žádnou bílkovinu ani žádnou hmotu, ani vlákninu, takže si z toho vezme maximum všech maxim a to pěkně rychle. Nemůžete-li pít neslazený čaj nebo kávu, pak se jich vzdejte úplně. Máme pít vodu. Tečka. Nevíte jak na neslazené kafe? Místo mléka si dejte smetanu(zase - tuk zmírňuje rychlost cukrů) a zkuste skořici (snižuje krevní cukr) nebo vanilkový extrakt (ten je prostě super)

 

4. Nejezte ovoce - to se týká těch, kdo opravdu chtějí hodně zhubnout. Ovoce je bohaté na fruktózu, ta se v těle štěpí na triglyceridy a to jsou automatické zásoby špeku. Pokud shodíte co jste si určili, pak si ovoce dejte, ale třeba po cvičení nebo tak. Je tam vláknina a ta ty cukry trochu zabrzdí. Jedna moje kolegyně nedokázala zhubnout. Její jídlo? Kilo banánů a kilo hroznového vína denně. Je to sice zdravé,ale nestojí to za to. No jo, ale co vitamíny? Odpověď hledej v zelenině (syrové, vařené, mražené, nakládané)

A nakonec moje nejoblíbenější pravidlo

 

5. Jednou za 7-14 dní snězte cokoliv bez omezení až vám bude hučet v uších - ať žije PRASEČÁK :-D

Teď jako fakt, Tim to označuje za Cheat day, já za Prasečák. Jelikož dodržování těchto pravidel se může jevit jako obtížné, tak je to v podstatě jednoduché. No a jako motivace k tomu jak žít a jíst lépe je ta vyjímečná šance dát si cokoliv. Co to má znamenat? Jako cokoliv? Ano! Chipsy, zmrzlinu, čokoládu, klidně plnou hubu řepného cukru, punčové řezy, plnej sáček arašídů,rohlíků a buchet co hrdlo ráčí, brambor až budete mít mžitky před očima a bude vám hučet v uších. To co za ten jeden den přiberete v klidu za 2 dny shodíte, protože to díky cukru bude převážně ve vodě co se naváže na glykogen. A pak hupky dupky zpátky k Slowcarbu. Můj Prasečák je každou sobotu. ALE POZOR. I Prasečák má svoje pravidla! Je to jen jeden den. Od rána do večera. Vše na co přes týden dostanete chuť si zapište a pak si to jděte koupit. Co za Prasečák nesníte vyhoďte nebo prostě snězte všechno, žádné vábení nesmí po konci zůstat v dosahu. A aplikujte systém řízení škod. První jídlo Prasečáku je ve stylu slowcarb (vejce, šunka, zelenina, olivový olej třeba). To je důležité, pak už to jede jak vy chcete. Jak ale třeba zvládnout tolik cukru? 

a)pokud víte, že vás čeká kopa cukru tak si cvakněte panáka extra kvalitního oliváče (tuk zpomaluje cukry)

b)použijte skořici (snižuje krevní cukr)

c)čaj yerba maté neboli cesmína paraguajská - zrychluje vylučování a obsahuje kofein, nebo prostě silnou kávu

d)dostatek vlákniny, abyste neměli sračku

e)dostatek proteinu, abyste se úplně neodrovnali, protože protein zasytí

f)to že můžete sníst cokoliv neznamená, že musíte, takže každé jídlo hodně žvýkejte a vychutnejte si ho. I tu blbou čokoládu cucejte po čtverečku. Kdo hltá ať pojde na plochý nohy a křivý zuby.

g) 90 minut po každém vašem úletovém jídle si dejte pár rychlých dřepů a kliků o zeď(ať se neumažete od země a hlavně to nevypadá tak blbě). Tou dobou budete asi na svém inzulínovém vrcholu, vy aktivujete svalové buňky, ty se otevřou inzulínu a ten jim předá cukr, ty ho uloží jako glykogen (+ objem ve vodě) místo toho, aby se to přeměnilo na tuky. A proto se z Prasečáku tak snadno oklepete.

 

No a to je vše přátelé. Těchto pár jednoduchých doporučení a pár pravidel a opravdu to funguje. K té snídani u Prasečáku, tam se dovolím vrátit. Tohle je alfa i omega každého dne. Je to jedno pravidlo bokem. 30 minut po probuzení si dejte 30g bílkovin(vejce, maso, klidně i kvalitní bezsacharidový proteinový shake). Bílkoviny po ránu vás naprogramují a donutí vaše tělo něco dělat. Nechcete nic měnit a přitom aspoň malinko zhubnout? 30minut 30g! Tímto bych chtěl pozdravit svoji skorotchýni, které jsem to poradil a již má 5 kg dole. Palec nahoru.

 

A přátelé, komunitu tmelí sdílení zážitků a zkušeností. Pomohli vám mé články nebo jsem vás alespoň trochu nasměroval? Pošlete fotku předtím a po, nebo klidně jen email. I já potřebuji motivaci a vy se tím můžete pochlubit a můžete být i vidět a motivovat ostatní. No a příště už u cvičení.

 

 

 

 

 

© 2010 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode