Štěstí přeje připraveným

Glykoco? - mini výkladový slovník

03.10.2013 10:21

Dovolte mi sepsat malý výkladový slovník pojmů, které používám. Nebudu vás zatěžovat s úplným rozborem, ale pokud mi nebudete věřit tak jen dobře. Ověřte si to z několika zdrojů. 

 

Glukóza - je monosacharid také přezdívaný krevní cukr. Má glykemický index rovný 100. Je to nejrychleji zpracovávaný zdroj energie v našem tělě. Každopádně se k němu váže další dietologický mýtus. Že naše tělo potřebuje a funguje pouze na sacharidy a tělo životně potřebuje glukózu. Pravdou je, že pokud chcete v těle zpracovávat glukózu, potřebujete inzulín, jediné buňky, které jsou schopny glukózu zpracovávat bez něj jsou buňky nervové. Takže jediná část, která je životně závislá na glukóze je mozek. Jenže glukóza je v určité míře ve všem, třeba i v mase, zelenine, vejcích a ořechách a takové množství vcelku postačí na zásobení mozku a není tedy potřeba glukózu doplňovat z koncentrovaných zdrojů. 1 gram glukózy má energetickou hodnotu 4 kcal. Při využití glukózy dochází k oxidativnímu stresu, vzniku volných radikálů a tak. Je to jako když byste v kamnech topili sírou, rychle to shoří, uvolní se rychle energie a vznikne hafo čoudu. 

 

Ketony(ketóza) - jsou látky fungující v těle jako zdroj energie (popřípadě stav). Jsou vytvářeny z tuku a jejich výroba probíhá v játrech. Jako zdroj energie jsou daleko čistší než cukr, jelikož nevzniká tolik oxidativní stres a nevzniká tolik odpadních látek jako při spalování glukózy. Zde si dovolím jednu selskou úvahu. Když vše co sníte navíc (a vaše tělo to bohužel zpracuje) se uloží ve formě tuku, znamená to, že naše tělo dokáže efektivně tyto tuky zpětně využít. No jejej, proč by to jinak dělalo. 1 gram tuku má hodnotu 9 kcal. (Wow, takže je více jak 2x kaloričtější? Ofkóz, ale tím to taky tak končí.) Kdybych to měl přirovnat, tak je to jako dobře vysušené polínko. Hoří dlouho a čistě, že nevzniká tolik dýmu.

 

Bílkoviny -  jsou to aminokyseliny, které tvoří stavební část v našem těle, můžeme je rozdělit na neesenciální (v těle si je můžeme syntetizovat z jiných) a esenciální (musíme je přijímat potravou, tělo je nedokáže samo vyrobit). Je to ten nejhůře zpracovatelný zdroj energie. Proč? Je to dáno jejich složitou vazbou. 1 gram bílkoviny má energetickou hodnotu 4 kcal. Aha, takže jako cukr. Ne tak rychle milý padawane. Díky složité vazbě tělo musí samo vynaložit určité množství energie na jejich rozštěpení (vzniká teplo), takže jejich hodnota je pouze 3,2 kcal. 20 procent prostě vyletí komínem. Tělo si bílkoviny může ukládat v podobě nárustu třeba svalových vláken(pokud k tomu tělo donutíte cvičením), ale to nějakou dobu trvá a i zpracování v těle trvá určitou dobu. Takže to, že sníte naráz třeba 200 g bílkovin (necelé kilo kuřecího masa) neznamená, že vám naroste 200 g svalových vláken. Tělo využije to co zvládne a zbytek promění na cukr a ten pak klidně na tuk a uloží. Takže můžu ztloustnout jedením libového masa. Ale jistě, akorát je to dost nepravděpodobné, je to dost technicky náročné. Každopádně to vysvětluje, proč i diabetici si musí dát pozor na nadměrnou konzumaci masa, které by jim mohlo klidně vyústit v rapidní nárůst cukru v krvi. Je také pravdou, že při zvýšené dlouho trvající zátěži se v těle před tuky začnou spalovat tyto aminokyseliny. Je to efektivní? Vůbec, to je také důvod, proč cvičím jak cvičím. (Vysvětlím v článku se cvičením) 

 

Glykogen -  také nazývaný živočišný škrob je látka v jejíž formě si ukládá tělo glukózu. Je to řetězec glukózových molekul. Je uložen v buňkách svalů (využívá se jen pro práci daného svalu) a v játrech. Při poklesu cukru v krvi se tento glykogen štěpí a používá se, v játrech máme v glykogenu asi 2000 kcal. Víte kolik glykogenu se vejde do jater celkově při neomezeném příjmu potravy (ideálně bohaté na fruktózu)? Neomezeně. Mnoho dětí například v USA trpí díky tomu na ztučnělá játra (játra mají 2x tak těžší a doslova nateklé). Vyčerpat kompletní zásoby glykogenu je prý možné po 90 minutovém silovém tréninku. Nemyslím si, hodinové chození do schodů spálí asi 300-500 kcal. Skutečně si myslíte, že zvládnete 4 hodiny v kuse chodit do schodů? Zásoby glykogenu se pak v těle pravidelně doplňují, například i z tuků, každopádně nejúčinější je použití fruktózy. Proto atletické drinky jsou tímto cukrem slazené a proto by se jim měl obyčejný smrtelník vyhnout.

 

Glykogen vs tuk -  když si tedy tělo dokáže uložit i cukr, proč teda tělo ukládá energii v podobě tuku? Odpověď je energetická nenáročnost. 1 gram glykogenu k sobě váže asi 2 gramy vody (toto je to, co člověk zažije v prvních dnech/týdnech cvičení, svaly si začnou vytvářet větší zásoby a vzroste vám objem.) Počítejte dále, glykogen má 4 kcal tuk 9. Takže 1 gram glykogenu a 2 gramy vody je 3 navíc glykogen je 2x chudší na energii než tuk, takže koeficient je 6. Na to, abyste si uložili stejné množství energie jako v tuku, třeba řekněme 10kg, vážila by tato rezerva 60 kg při stejné energetické výživnosti. 

 

Fruktóza - je další monosacharid stejně jako glukóza. Narozdíl od ní, ale neovlivňuje produkci inzulínu.Zpracovává se až ve střevech a následně až v játrech. Podle mého názoru je to kořen všeho zla. Takže bych neměl jíst ovoce? To ne, ale měl bych se vyhnout slazení pomocí fruktózy a přídavku glukózo-fruktózového sirupu v potravinách. Má vyšší sladivost, takže by vám jí mělo stačit méně, ale opak je pravdou, jelikož spustí v těle takové hormonální tornádo, že třeba mozek nebude produkovat signály "už mám dost, jsem plný". Každý jed má ale protilátku a tou je tady vláknina. Takže konzumovat ovoce +- OK, konzumovat čistou šťávu z ovoce? Ne! Jedině že jste vytrvalostní sportovec a fakt si ty zásoby glykogenu dokážete pravidelně provětrat. Pokud umíte dostatečně anglicky, tak si najděte dokument "Sugar - the bitter truth"

 

Dia - je řada produktů určená pro diabetiky. Jelikož jsou slazené fruktózou, tak nekvrdlají s hladinou inzulínu. Jsou tedy dietnější? Ani omylem, pokud tedy myslíte dietnější=energeticky chudší. Měl by se jimi diabetik tláskat? Jistě že ne, jelikož jsou pouze slazené fruktózou, třeba takové dia oplatky stále obsahují mouku->škrob->cukr->inzulín->problém.

 

Dieta - termínus technikus, který je dnes chápán velice zvráceně a to jako jako stav příjmu energeticky chudší nebo jednostraně zaměřené potraviny. Důvod diety je nějaký metabolický stav našeho organizmu, například méně tučná nebo bílkovinová dieta při onemocnění jater (játra nejsou schopna efektivně fungovat) nebo méně sacharidová dieta při onemocnění slinivky břišní (diabetes). Dieta samozřejmě může být celoživotní,ale také může být jen dočasná, než se stav vrátí do normálu. To co já "držím" tedy není dieta. Příklad diety je, když vám doporučí lékař něco kvůli něčemu, třeba vyměnit těžkozpracovatelný zdroj za snáze zpracovatelný. Neznamená to v prvním významu přejít na energeticky chudší stravu. Dokážete si předsavit, že třeba při fyzické zátěži(ano třeba i nemoc) budete jíst méně? Dieta vzniká v závislosti na něčem a automaticky to neznamená, že řeší i příčinu. 

 

Případné nesrovnalosti rád opravím a další věci rád doplním. Teď mohu v klidu přejít k tomu co jím, proč to jím, co to v těle dělá a nedělá a proč to tak je.

 

© 2010 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode